Telefonszámunk: 1-472-0679

Raktározási adattáblázat segítség

Kezdőlap Fórumok Excel témák Raktározási adattáblázat segítség

17 bejegyzés megtekintése - 1-17 / 17
  • Szerző
    Bejegyzés
  • #10457
    vnagygeri1
    Felhasználó

      Kedves Excel tudásbázis,

      Raktározáshoz használható excel készítésében kérném a segítségüket, adatvédelmi okok miatt a példát gyümölcsökkel és adagszámokkal szemléltetem remélem érhető lesz.

      A lényeg annyi lenne, hogy 1 excelen belül szeretnénk 2 munkalapot kezelni, az első munkalapba vinnénk fel, hogy milyen gyümölcsök érkeztek be, mondjuk azt hogy Alma, körte barack stb, ezt már legördülő listaként elkészítettem bármeddig tudom bővíteni, a mellette lévő oszlopban bele írnánk a szüretelés adagszámát egy példa lista, 1. sor Alma – 14582, 2. Sor Körte – 14621, 3. Sor Alma – 14635. Az adagszámokat manuálisan írjuk mert ez nagyon sok változótól függ. Mellette a 3. oszlopban írnánk be, hogy adott gyümölcsből adott adagszámmal hány kg érkezett be és a 4. oszlopan pedig hogy mennyi van még raktáron.

      A Második munkalapon pedig azt szeretnénk vezetni, hogy mennyi lett eladva ezt úgy szeretném megvalósítani, hogy a többi itt dolgozónak is könnyen kezelhető legyen, hogy az 1. oszlopba kiválasztjuk legördülő listába, hogy milyen gyümölcsről van szó, a lehetőségeket lekértem az 1. táblázatból eddig sikerült eljutni és itt akadtam el, ugyanis a 2. oszlopban egy olyan legördülő listát szeretnék ami az első alapján változik, azaz ha az elsőbe kiválasztom az almát, a második legördülő listába jelenlen meg a 14582 és 14635 adagszámok (kihagyva minden mást ami nem Alma), kiszűrve az első munkalapról, ez a lista folyamatosan bővülne illetve össze vissza lenne, nem tudjuk szeparálni hogy a két vagy többszintű legördülő listát tudjuk használni amiről már készült videó.

      Illetve végső lépésként pedig azt szeretnénk, hogy a 2. munkalapon ahol vezetjük az eladott gyümölcsöket, a 3. oszlopba bele írjuk mennyit adtunk el, ez alapján pedig ha az egyedi adagszám, az első munkalapon egyezik akkor vonja ki a bekért mennyiségből, hogy ezzel tudjuk követni a bent maradt mennyiséget, de úgy, hogy ha mondjuk 3 hét múlva adunk el ugyanabból az adagszámúból még egyszer, akkor azt ugyanúgy vonja ki, azaz ha 25 kiló lett berendelve és egyszer adtunk el 4 kilót majd 3 hét múlva még 2-t akkor 19 kilót írjon a maradék mennyiségre, és ezt akárhányszor megismételve.

      És még egy olyan kritérium lenne, hogy bizonyos idő után ezeket kiszoktuk selejtezni, azokat az adagszámú mintákat az „eladott gyümölcsök” lapon már ne hozza fel mint lehetőség ami már ki lett selejtezve.

      Ez pusztán képletek és excel funkciók használatával megoldható vagy ehhez már makro használata szükséges?

      Egy vázlatos példát gyors készítettem ezt csatoltan küldöm. (Ha több adat szükséges hogy jól látható legyen amit csinálunk nyugodtan bővíthető, random írtam be a számokat és gyümölcsöket. A gyümölcs típusa lap a listához szükséges, hogy esetleges új gyümölcs megjelenése esetén könnyen gyorsan bővíthető legyen a lista anélkül, hogy az érvényesítés résznél szerkeszteni keljen. Ezt a lapot elfogom rejteni és szükség esetén újra megjelenítem.

      Válaszukat előre is nagyon szépen köszönöm.

      Attachments:
      You must be logged in to view attached files.
      #10460
      horvimi
      Adminisztrátor

        Szia!

        Egy kérdés: Milyen verziójú Excel-t használsz?

        Imre

        #10461
        verax
        Felhasználó

          Szia vnagygeri!

          Nagyon szépen leírtad a feladatot. Én legalábbis érteni vélem.
          Az első gondolatom, hogy ez egy tipikus adatbázis-kezelési példa. Ha mégis táblázatkezelővel szeretnéd megoldani, akkor is érdemes az adatbázis kezelés módszereit követni.
          Nem tudhatjuk, hogy az idők során hány sorosra fog duzzadni a táblázatod. Képleteket, érvényesítéseket használva az Excelnek sok-sok felesleges számolási műveletet kell majd elvégeznie minden adatbevitel után. Ez az oka annak, amiért én nem képleteket, hanem makró kódokat, párbeszéd ablakokat használnék. Igaz, hogy kicsit több munkával jár a táblázat elkészítése, de a használat során ez a többlet befektetés gazdagon megtérül. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a felhasználó nem a táblázat képletekkel feltöltött cellái között „bóklászik”, hanem egy határozottan kijelölt úton halad az adatrögzítés során. A rögzített adatokkal az Excelnek mindaddig semmiféle számolási dolga nincs, amíg nem utasítjuk arra. Nagy mennyiségű adat esetén ez jelentősen gyorsítja a működést.
          Azonban ha a VBA nyelv teljesen idegen számodra, akkor képletekkel sem megoldhatatlan a probléma.
          A „Raktárban lévő gyümölcsök” munkalap „D” oszlopába írandó képlet megalkotásához a következő rávezető segítséget adom:
          – Tudod, hogy melyik készlet értéket (Vásárolt mennyiséget) szeretnéd csökkenteni.
          – Tudod, hogy a csökkenteni kívánt Vásárolt mennyiséghez melyik Adagszám tartozik.
          – Tudod, hogy ez az Adagszám az „Eladott gyümölcsök” munkalapon is megjelenhet.
          – Tudod, hogy HA a keresett Adagszám akár egy, akár több sorban is jelen van az „Eladott gyümölcsök” munkalapon, akkor ÖSSZEADHATÓK (SZUMMÁZHATÓK) az ezekben a sorokban található „Eladott mennyiség” adatok.
          – Tehát tudod, hogy melyik Vásárolt mennyiséget, mely Eladott mennyiség(ek összegének) értékével kell csökkenteni.

          A több szintű legördülő lista elkészítéséhez Imre (excelbazis) YouTube videói között találsz jól követhető segítséget.

          Bármelyik utat választhatod, szívesen fogunk segíteni.

          üdvözlettel
          verax

          #10462
          vnagygeri1
          Felhasználó

            Sziasztok,

            Igaz bocsánat az lemaradt menet közben kiment a fejemből, Office 365-öt használok.

            A megoldás amit eddig sikerült össze hozni, addig próbálkoztam és kutakodtam magyar illetve angol forrásokból még valami nem jött össze:

            Ahhoz, hogy az „eladott gyümölcsök” munkalapon legördülő listaként lehessen kezelni egy 3. munkalapon amit később elrejtek majd a többi dolgozó előtt, hogy ne legyen kavarodás belőle (ezt az excelt nagyjából 8-an fogjuk szerkeszteni a későbbiekbe össze vissza), ott csináltam egy táblázat rendszert és igy a táblázatokra hivatkozva működik legördülő listaként, ennek egy hátránya, hogy ha bejön egy már meglévő gyümölcs típusból egy új adagszámú, akkor bele kell könyvelni 1x a raktárban lévő mennyiségekhez mert ott ugye látnunk kell, illetve bele kell könyvelni ebbe a rejtett munkalapra, hogy a kivett mennyiségek munkalapon legördülő listaként tudjuk kezelni. Illetve ha esetleg valamelyik adagszámú gyümölcs selejtezésre kerül, akkor innen manuálisan kell majd kitörölni. Továbbá ha megjelenik egy teljesen új fajta „gyümölcs” akkor pedig egy új táblázatta kell bővíteni ezt a 3. munkalapot, ami utána már nem biztos, hogy ABC sorrendben lesz majd hacsak nem oszlopok beszúrásával viszem fel az új gyümölcsöt. Ami miatt szerettem volna elkerülni ennek a módszernek a használatát, hogy jelenleg olyan 80-100 „gyümölcsünk” van, ez ugyan annyi táblázat készítését jelenti, az adagszám egy 10 jegyű számkód amivel pontosan beazonosítható, ezeket külön kikell keresni hova kell berögzíteni. Jelenleg egy hatalmas selejtezés után vagyunk, így kezdetben az adatbázisunk nagyjából „csak” 50-60 soros lesz amit felkell vinni a rendszerbe, de ez később a végtelenségig fog bővülni, ugyanis a kiselejtezett gyümölcsöket nem akarjuk törölni hanem elkészítettem már úgy, hogy ezeket kiszürkíti ha kidobtuk. Erre azért van szükség, hogy lássuk mi miatt lett az a fajta „gyümölcs” vásárolva. Átlagosan havi szintem olyan 10-15 sorral fog bűvölni.

            Szóval ha makróval történne a megoldás, azt úgy kellene megcsinálni, hogy az „eladott gyümölcsök” munkalapon, amikor a legördülő listából válogatjuk ki, hogy milyen gyümölcs milyen adagszáma, ne jelenjenek meg azok az adagszámok, amellyek a „raktárban lévő gyümölcsök” munkalapon kiselejtezett státuszban vannak. Ha megjelenik akkor 2-3 év múlva már 30-40 adagszámból kéne kikeresgélni azt az 1-et ami nekünk kell, holott egy típusból átlagba 4 nagyon max 5 adagszám van egyszerre elérhető készleten.

            Az automatikus kivonást a megfelelő adagszámú termékből pedig egy szumha függvénnyel tudtam megoldani, szerintem erre gondoltál ugye? 🙂 Össze adattam azokat az adagszámú eladott mennyiségeket, ahol a raktárban lévő gyümölcsökkel egyeznek és simán kivontam a vásárolt mennyiségből.

            A makró kódokat olyan szinten ismerem mindössze, hogy egyetemen volt olyan órám aminek a keretében 4×2 órán keresztül megmutatták, hogy is néz ki. Ennek is már 2-3 éve jelenleg a legalapabb feladatott sem tudnám vele megcsinálni mert nem tudom, hogy kezdjek hozzá.

            Üdvözlettel,
            Gergő

            #10463
            verax
            Felhasználó

              Szia Gergő!
              Néhány kiragadott gondolatodra reagálok.

              „ezt az excelt nagyjából nyolcan fogjuk szerkeszteni”
              Jól gondoltam. Ezért tartanám távol a munkalaptól a felhasználókat és irányítanám a munkájukat párbeszéd ablakokkal.

              „…ennek egy hátránya, hogy ha bejön egy már meglévő gyümölcs típusból egy új adagszámú, akkor bele kell könyvelni egyszer a raktárban lévő mennyiségekhez… illetve bele kell könyvelni a rejtett munkalapra.
              A termékeket csak a Termék törzsbe kell felvenni. A mennyiségi adatok rögzítésekor először a Termék törzs egy-egy elemét választjuk ki, majd ezután rögzítjük a készlet mozgás jellegét (növekedés vagy csökkenés) és mennyiségi adatát. Ezzel biztosítjuk, hogy csak létező termékhez rendeljünk mennyiségi adatokat.

              „Illetve ha esetleg valamelyik adagszámú gyümölcs selejtezésre kerül, akkor innen manuálisan kell majd kitörölni.”
              Adatokat nem törlünk, csak elérhetetlenné tesszük a további műveleteket, lezárjuk a hozzáférést.

              „…ha megjelenik egy teljesen új fajta „gyümölcs” akkor pedig egy új táblázatta kell bővíteni ezt a 3. munkalapot…”
              Más szerkezettel is megvalósítható a függő lenyílók rendszere.

              „…az adagszám egy 10 jegyű számkód …”
              Ezzel kapcsolatos kérdés: Előfordulhat-e, hogy ugyanaz az „adagszám” egynél több termékkel (almával és barackkal) is kapcsolatba kerüljön? Azt feltételezem, hogy ilyen nem fordulhat elő.

              „… ez később a végtelenségig fog bővülni …”
              Időszakos zárásokkal észszerű határok között lehet tartani a táblázat méretét.

              „… elkészítettem már úgy, hogy ezeket kiszürkíti …”
              Talán jobb lenne teljesen láthatatlanná tenni a lezárt tételeket. El tudom képzelni, hogy egy kritikus mennyiség felett milyen bosszantó lehet a passzív tételek kerülgetése.

              Természetesen ezek csak javaslatok. Ha valamelyiket mégis megfontolásra alkalmasnak tartod, de nem ismered a megvalósítás módját, írj bátran!

              üdvözlettel
              verax

              #10464
              vnagygeri1
              Felhasználó

                Hello Verax,

                Amikre tudok válaszolni azokra válaszolok 🙂

                A raktározás alapból nem az én feladat köröm lesz, nekem csak ehhez kellet egy rendszert csináljak (Excel, Acces, Lims) volt a választék, excelt tartottam a legkönnyebbnek számomra mert a másik kettőt sose használtam, így nem fogom tudni napi szinten követni és kezelni a táblát.

                A másodikat hirtelen nem nagyon tudtam felfogni holnap átolvasom megint mára a fejem már lemerült.

                Ez az adat elérhetetlenné tételt nem tudtam hogy lehet ilyet, ez hasznos lenne.

                Ez a más rendszer amit mondtál a függő lenyíló rendszer erről készült már videó?

                Az adagszámok nagyon specifikusak nem lehet két azonos, se két gyümölcsön, se egy gyümölcsön belül.

                Ezt az időszakos zárás ötletét majd felvetem, mert több évre vissza kereshetőnek kell majd lennie a rendszernek.

                Ezt a szürkítést szándékosan hagytam benne, mert rendszeresen keresünk vissza korábbi dolgokra és tudnunk kell, hogy volt e már bent olyan valaha azzal az adagszámmal csak kidobtuk vagy még sose kértünk be ilyet. (Egy egyszerű szűrűvel úgyse fogja mutatni őket az excel, csak ha kifejezetten azokra keresünk rá, vagy ha erre gondoltál láthatatlanná tenni alatt akkor igen erre már gondoltam)

                Üdv,
                Gergő

                #10466
                horvimi
                Adminisztrátor

                  Sziasztok!

                  Egy kicsit foglalkoztam a problémával, kizárólag a kétszintű legördülő listára koncentrálva, mert a többi dolog nem tűnik nehéznek, és talán meg is oldódott már.
                  A fő kihívás az, hogy a második táblában sorról sorra kell megjeleníteni a legördülő menüket. Az első oszlop szabálya egyszerű, lehet mindig ugyanaz, ami a gyümölcsök egyedi listája. A második oszlopban viszont feltétel mindig változhat annak függvényében, hogy milyen gyümölcsöt választottak az előző oszlopban.

                  Azért kérdeztem, hogy milyen Excel-t használsz, mert a 365-ben lévő tömbfüggvények, jelen esetben a FILTER (SZŰRŐ) segítségével megoldható a feladat.

                  Összességében viszont meglehetősen magas szintű dolgokat kellett bevetni:
                  – Táblázattá alakítás
                  – Abszolút oszlopcímzés táblázatban
                  – Tömb függvények: EGYEDI, SORBA.RENDEZ, SZŰRŐ
                  – Tömb hivatkozás
                  – OFFSET függvény
                  – Adatérvényesítési listaszabály tömbhivatkozó formulával

                  Ezek közül nem tudom melyeket ismered.
                  Az egész megoldást lépésenként leírni meglehetősen hosszú lenne.
                  Leírás nélkül meg kevés esély van a megértésre, ami kellene az implementációhoz.

                  Javaslom, hogy nézd meg a csatolt munkafüzetet, és jelezz vissza, hogy egyáltalán erre gondoltál-e
                  Most „csak” felhasználói leírást tudok adni:

                  Első lap
                  —————
                  1. Az első lapon lévő tartományt táblázattá alakítottam. Az a neve, hogy „raktar”
                  2. Ennek előnye, hogy a hozzáadott új sorokat automatikusan felveszi magába, nem kell a hivatkozásokat utólag bővíteni.
                  Sajátossága, hogy a táblázatra nevekkel lehet hivatkozni
                  3. A táblázat első oszlopából csináltam egy egyedi listát a harmadik lap (params) első oszlopába egy tömb formulával
                  Ez a tartomány adja az első lap első oszlopába a legördülő lista szabály forrását (params!$A$1#)
                  A # azt jelent, hogy az A1-nél kezdődő, bármeddig tartó tömb.
                  Ezzel az első lap legördülő menüje megvan. Ha új sort akarsz felvenni az első lapon, akkor csak az első szabad sorba kell kattintani a tábla végén, és a listamenüből választani egy elemet.
                  Ha új elemet akarsz felvenni, akkor csak gépeld be. A szabály megengedi. Ezután az új elem magától meg fog jelenni a params lap első oszlopában és az első lap legördülő listájában is.
                  Az adagszámot és a mennyiséget kézzel írjátok.

                  A második lap
                  ——————-
                  Ezt is táblázattá alakítottam, csak az automatikus kiterjedés miatt
                  1. Az első két oszlopban van a két szintű legördülő lista
                  2. Az első szint forrása szintén a params lap A oszlopába lévő tömb.
                  3. A második szint hordozza ugye a fő kihívást.
                  Ehhez egy másik, speciális „önkarbantartó forrásrendszert kellett építeni tömbképletekkel a params lapra.
                  Ez a C oszlopban kezdődik, és annyi oszlopa van, ahány egyedi gyümölcsnév van az első lapon.
                  Az első sorban ezt a listát látod elforgatva, formulával létrehozva. Hivatkozása: $C$1#
                  A fejléc alatt van egy eléggé összetett hivatkozás, ami dinamikusan listázza a fejlécben lévő gyűmölcshöz tartozó adagszámokat, amelyek még nincsenek selejtezve. Ezt egy SZŰRŐ függvény csinálja. Ebben vannak az abszolút táblázat hivatkozások is)

                  4. A legördülő szabály a 2. szinthez
                  Ez volt a legnehezebb, mert itt követni kell, hogy az aktuális sorban kiválasztott gyümölcs adagszámait mutassa.
                  Ehhez ki kell keresni a választott gyümölcsöt a fenti táblázatrendszer fejlécében, majd ettől egyel lejjebb kezdődő tömb lesz a listaszabály forrása.
                  A formulát az adatérvényesítés szabályában találod. (OFFSET)
                  De játszogattam vele a params lapon fejlesztés közben is, az L1-ben látod.

                  Majd jelezz vissza, hogy erre gondoltál-e!

                  Imre

                  Attachments:
                  You must be logged in to view attached files.
                  #10468
                  verax
                  Felhasználó

                    Sziasztok!

                    Én is hoztam egy bemutató fájlt. Kizárólag makrókkal dolgoztam.
                    Megnehezíti az ember életét, amikor konstans értékek veszik át a táblázat képleteinek helyét. És sajnos, ennek esélye a táblázatot használó munkatársak számával arányosan növekszik. Ebben a táblázatban egyetlen képlet sincs, csak védett munkalapokra helyezett állandó értékek. Nem vagyok naiv. Tudom, hogy a lapvédelem – különösen jelszavas védelem nélkül – szinte semmit sem ér. Legalább a valóban véletlen átírások esetén képes segítséget nyújtani.

                    A menüszalag végére helyeztem egy egyedi „Raktár” fület. Ebben további 3 + 1 csoportot hoztam létre. Az első a készletmozgások kezelését szolgálja. A másodikban a termékek nem mennyiségi tulajdonságainak kezelésére adódik lehetőség. A harmadik a lezárt termékek archiválását segíti. A negyediknek (+1) a fejlesztés, tesztelés során lehet hasznát venni. Minden ikonhoz rendeltem egy-egy rövid magyarázatot, amik akkor jelennek meg, ha az egérmutató egy kissé elidőzik az ikon felett.

                    Aki kíváncsi a „művemre”, annak a következő sorrendet ajánlom az ismerkedésre.

                    1. Terméktörzs karbantartás csoport. Vedd sorra – ahogy a szalagon egymás után következnek – az ikonokat!
                    Új termék: Nem szorul magyarázatra. Azonban érdemes megfigyelni, hogy lehetőség van egy-egy termék és több termék sorozatos rögzítésére is. Továbbá eldönthetjük, hogy kívánunk-e a létrehozással egyidejűleg kezdőértéket is adni.
                    Névváltoztatás: Csak a mennyiségi adattal még nem rendelkező (1-es státusz) termékek nevét változtathatjuk meg.
                    Státusz változtatás: Csak a már mennyiségi adattal rendelkező termékek (2-es státusz) állapotát változtathatjuk meg, tehetjük azokat zárttá (4-es státusz).
                    Termék törlés: Itt szintén csak a mennyiségi adattal még nem rendelkező (1-es státusz) termékek sorsáról dönthetünk.

                    Ezután folytathatjuk az ismerkedést a Készletmozgások kezelése csoport két elemével. Az 1-es státuszú termék a nyitótétel rögzítésével egyidejűleg automatikusan a 2-es státuszba lép. A 2-es státuszú termék teljes elfogyásakor szintén automatikusan kerül a 4-es státuszba és válik ezzel zárttá.
                    A készletek változásait két munkalapon követhetjük nyomon. A „Napló”-ban az egyes változásokat időrendben szemlélhetjük, míg az összesített adatokat a Terméktörzs lapon olvashatjuk.

                    Harmadik lépésben megismerkedhetünk a lezárt tételek archiválásával. Itt látszólag ellentmondok korábbi önmagamnak: „Adatokat nem törlünk, csak elérhetetlenné tesszük a további műveleteket, lezárjuk a hozzáférést.” Igaz, az eredeti helyéről valóban kitörlök néhány rekordot, de ezek nem vesznek el, mert két másik munkalapon nyernek végső nyugalmat.

                    Végül hozzáteszem, hogy természetesen ez a megoldás vélhetően csak közelíti a valóságos igény kielégítését. Előzetes, minden részletre kiterjedő megbeszélés nélkül nem is lehet másként.

                    üdvözlettel
                    verax

                    Attachments:
                    You must be logged in to view attached files.
                    #10473
                    horvimi
                    Adminisztrátor

                      Nem semmi, mennyi melót beleraktál Verax!
                      Kíváncsi vagyok Gergő reakciójára.

                      Mindig érdekelt, hogy hogy kell egyedi Ribbon-t készíteni azon túl, hogy az Excel beállításaiban kavarok.
                      De soha nem szántam erre időt.

                      Te melyik Custom UI (RibbonX) editor-t használod?

                      Szóval gratula,

                      Imre

                      #10474
                      verax
                      Felhasználó

                        Szia Imre! Sziasztok!

                        Köszönöm! Én is érdeklődve várom Gergő válaszát. 😉

                        Az IDBE Ribbon Creator shareware változatát (2 tabs, 3 groups, 10 controls) használom az alapok gyors elkészítéséhez, azután az így létrehozott fájl customUi.xml állományát módosítom, ahol szükséges. Néha más állományokhoz is hozzá kell nyúlnom. Erre példa, ha az IDBE Ribbon Creator által nem ismert ikonokkal szeretném különlegessé tenni a menüszalagot.

                        Sok munkát tettem bele? Nekem kedves időtöltésem az Excellel foglalkozni. Ez sok minden megmagyaráz. Remélem a példá(i)m nyomán többen kedvet kapnak, hogy mély barátságot alakítsanak ki a VBA nyelvvel! 🙂

                        üdvözlettel
                        verax

                        #10476
                        vnagygeri1
                        Felhasználó

                          Sziasztok,

                          Bocsánat, hogy ilyen későn reagálok, nem jelzett a gmail, hogy új emailem érkezett csak most láttam meg. Köszönöm szépen hogy mind a ketten ennyit foglalkoztatott a problémámmal, a fájlokat lementettem viszont lenne velük egy olyan problémám, hogy nekem nem működnek.

                          Imre, a te exceled esetében látom hogy a „Gyümölcs” menüpont az első munkalapon legördülő lista lenne de nem hozz le választási lehetőségek, az érvényesítésben megnéztem hogy mire hivatkozna és ezt látom „=_xlfn.ANCHORARRAY(params!$A$1)” a params fülön az A1-es cella ami „Alma”-t mutat annak a képlete „{=_xlfn._xlws.SORT(_xlfn.UNIQUE(raktar[Gyümölcs]))}”
                          A második munkalap hasonló, látom, hogy táblázatnak van kezelve de se az „eladott gyümölcs” rész se a gyümölcs adagszám mint legördülő lista nem hozz le egyéb opciókat.

                          Verax, a te fájlodnál viszont abszolút semmit nem látok nekem olyan mintha csak sima beírt adatok lennének, teszem hozzá makrohoz nagyon nem értek lehet csak nem tudom hogyan kellene használni.

                          Egyéb megjegyzésem pedig az, hogy lehet a hibát az okozza, hogy jelenleg itthonról nézem meg itt 2016-os excelem van, holnap munkahelyi gépen megnézem Office 365-el.

                          Amit sikerült össze hoznom hátha annyira nem veszés, már maga az egész excel kész van, és holnap nézzük át a főnökkel hátha kikell egészíteni.

                          1. Munkalap:
                          Egy hatalmas táblázat a raktározott mintákkal balról jobbra haladva a menüpontok.
                          I. Sorszám
                          II. Szüretelés időpontja (kézzel beírjuk a dátumot)
                          III. Beérkezés ideje (úgyszint kézzel beírjuk hogy mikor érkezett be hozzánk)
                          IV. Gyümölcs helye (Legördülő listaként oldottam meg 5-6 tag van benne egy külön munkalapról kéri be az adatokat ahol egy táblázatott csináltam hogy külön tudjam bővíteni és ezt a munkalapot elrejtettem rajtam kívül nem is fog tudni róla senki)
                          V. Gyümölcs típusa (pl hogy pép, egész gyümölcs stb. )
                          VI. Gyümölcs fajtája (a valódi cucc esetében fontos, ez is legördülő lista itt olyanra gondoljatok hogy „Magvas gyümölcsök”, Trópusi gyümölcsök”, le is csökkenti a következő opciót, plusz ez a menüpont olyan, hogy megkaptuk a gyümölcsöt, tudjuk hogy trópusi kiválasztjuk és kevesebb opcióból keressük ki a pontos nevet.)
                          VII. Gyümölcs maga (itt választjuk ki hogy alma körte stb, ez már egy többszörösen legördülő lista ami a VI. pontra hivatkozva változik, mivel baromi sok opciónk van [aktuálisan 116 és bővül], ezzel csökkenteni is tudtam hogy ne 116 opcióból keljen kiválasztani., az adatokat úgyszint egy elrejtett külön lapról hívja be ahol táblázatba van rendezve.)
                          VIII. Adagszám (kézzel írjuk be)
                          IX. ki kérte be (többen is rendelhetünk csak a vissza következőhetőség kedvéért)
                          X. Adott e már ki feladatott miatta (ez azért kell hogy tudjuk, hogy csak úgy belett kérve, vagy van is konkrét feladat rá, legördülő lista Igen/Nem/Már készül opciókkal)
                          XI. Feladat azonosító száma (egyedi azonosító a feladatnak, hogy később visszakereshető legyen)
                          XII. bekért mennyiség (beirjuk mennyi jött be mérlegelés után)
                          XIII. Bent lévő mennyiség (ez a eladott gyümölcsök és adagszám egyezés alapján, SZUMHA függvénnyel kivonja ha adtunk el (2. munkalap mindjárt írom)
                          XIV. Lejárt? (3 opció van Igen/Nem/Kiselejtezett, II. részben a leszüretélés idejét figyeli a MOST() függvénnyel és ha a gyümölcs idősebb mint X nap jelez pirossal hogy igen lejárt.) (erre a pontra azért van szükség, hogy mondjuk havonta megnézzük mi járt le és a bekérő személyt megkérdezzük kell e még neki)(Ez az egész, 1 sima Ha és 2 db HA – ÉS kapcsolatú függvény egybeágyazásával lett meg, a XIV. cellára pedig kritériumhoz kötött szerkesztést raktam úgy váltogatja a színt)
                          XV. Ki lett selejtezve? (sima igen,nem legördülő lista, ha az igent választjuk ki akkor a XIV. pontban lévő lejárt rész kiszürkül és a „kiselejtezett” feliratt látható, ha a nem-en van akkor pedig a piros Igen vagy a Zöld nem az idejétől függően.

                          2. Munkalap
                          I. Sorszám (nincs köze az elsőben lévő sorszámmal, ez csak hogy milyen sorba adogattuk el)
                          II. Gyümölcs típusa (ugyanaz mint az 1. táblázatba ugyanonnan is kéri le az adatokat.
                          III. Eladott gyümölcs (ugyanaz mint a gyümölcs maga az 1.-ben és ugyanonnan kéri le az adatokat, és az I. pont alapján változik mint az 1.-es munkalapon).
                          IV. adagszám ( na ebben az esetben ez már legördülő lista ami a III. alapján kéri le az adatokat, ismételten elrejtett munkalapról, oda manuálisan kell beírni az értékeket, és itt kezdődik a probléma, hogy ez mind egymásba épülő legördülő listaként működjön 116. táblázatott kellet csináljak, akik használni fogják ezt a két táblázatott azoknak már nem vészes a háttér adatokat nem is fogják látni.) (Lényeg a lényeg, 1. munkalapra beírjuk az adagszámot, utána én manuálisan beviszem azt az adagszámot a rejtett munkalapra, mert ha van bent mondjuk 70 eltérő adagszámú gyümölcs, amiből 4 alma van akkor csak aközül a 4 alma adagszáma közül keljen kiválasztani azt amelyikből el is adtunk. Ha selejtezünk akkor már nem kéne mutatni, de ez meg csak úgy lehet ha kiveszem manuálisan, vagy ez az érték elérhetetlenné tétel opció de erre nem jöttem rá hogyan is működik)
                          V. Eladott mennyiség (beírjuk mennyit adtunk el és az 1. munkalapon kivonja ezt)
                          VI. ki vette ki (legördülő lista ugyanaz mint a ki kérte be)
                          VII. Mi miatt vette ki (nem lényeg, kezeljétek úgy mintha nem csak eladás miatt lehetne pl „Eladta, Pépet készített stb)
                          VIII. mikor vette ki (beirjuk a dátumot)

                          Az 1. és a 2. munkalap összes adatsorára szűrűt tettem, így tudunk szűrni alap alapján hónapokra lebontva hogy mikor jött be szóval vissza kereshetünk, hogy mondjuk 2023. augusztusába mik jöttek be, kereshetünk a típus alapján, a bekérő személy alapján, az alapján hogy lejárt e vagy sem stb stb stb.)

                          Illetve az összes háttértári adat ABC sorba lettek rendezve ezzel segítve a keresgélést.

                          Összességében így tudtam összehozni, ahhoz, hogy ezzel a módszerrel működjön 116 gyümölcshöz 116 táblázat és 15-20 egyéb táblázat kellet.

                          Ha esetleg ez alapján lenne ötletetek azt szívesen váron és holnap megnézem amit küldtetek office 365-ben.

                          Üdvözlettel,
                          Gergő

                          #10477
                          horvimi
                          Adminisztrátor

                            365 függvények vannak benne, ezért kérdeztem.

                            Imre

                            #10478
                            vnagygeri1
                            Felhasználó

                              Rendben, akkor holnap megnézem majd 365-ben elvileg akkor működni fog 🙂 Köszönöm mégegyszer.

                              #10479
                              verax
                              Felhasználó

                                Szia Gergő!

                                Imre azért kérdezte, hogy melyik Excel változatot használod, hogy annak a változatnak a függvénykészletével gazdálkodjon, amit te is használsz. Mivel otthon a 2016-os változattal próbáltad megnézni a csak későbbi változatokban elérhető függvényekkel készült táblázatot, természetes, hogy azokat a „furcsa” képleteket látod .

                                Az én fájlomban, ahogyan írtam, nem találsz képletet. Valóban csak „simán” beírt adatokkal találkozhatsz. Azonban ezt a „simán beírást” a fájlban lévő makró kódok intézik. Használd a menüszalag végén lévő Raktár fülön látható ikonokat! Lehet, hogy az általad használt Excel program Adatvédelmi központjában olyan beállítás van érvényben, amely miatt nem tudod futtatni a makró kódokat. Esetleg még figyelmeztetést sem kapsz, mindent automatikusan tilt.(?) Tehát, továbbra is biztatlak, hogy kattints az említett ikonokra, töltsd ki a megjelenő párbeszéd ablakokat!

                                Most csak gyorsan átfutottam a fájlod szerkezetének ismertetését. Hamarosan alaposabban is elmélyedek benne. Azonban fontosabb kérdés, hogy milyen kimenetekre van szükségetek?
                                Ezeket a kérdéseket próbáld összeszedni! Ha megszületett ez a lista és közzé is teszed, akkor érdemes együtt gondolkodni a további lépéseken.

                                Korábban említettem, hogy más módon is létre lehet hozni a több – tetszőleges – szintű függő érvényesítést. Csatolom a példát. Bizonyára felismered a Menülépcső munkalapon lévő listában rejlő szabályt. Ezt a szabályt következetesen használva, minden szinten tetszőleges mértékben bővíthetők az érvényesítési listák. Arra is figyelj, hogy semelyik szinten nem lehet két azonos érték. (Egy megye nem lehet két régióban. Egy járás nem lehet két megyében. Egy település nem lehet két járásban.) Ez is tartalmaz makró kódot, de ennek a kódnak a lista képzéshez nincs köze. Pusztán arra használom, hogy amikor egy lenyíló értékét megváltoztatom, akkor az alárendelt érvényesítési listákat alaphelyzetbe állítsam.

                                üdv’
                                verax

                                Attachments:
                                You must be logged in to view attached files.
                                #10485
                                vnagygeri1
                                Felhasználó

                                  Sziasztok, 😀

                                  Most sikerült megnézni office 365-ben amiket küldtetek, kicsit el lettem havazva.

                                  Imre hozzád lenne egy olyan kérdésem az exceleddel kapcsolatban (mostmár amúgy látom és működik is a lista), az első munkalapon a raktárban maradt mennyiségeket automatikusan kéne figyelnie a rendszernek a kivett mennyiség alapján vagy manuálisan kell követnünk?

                                  Illetve még egy olyan kérdésem lenne, hogy új adagszámot lehet valahogy automatikusan bevinni? A raktárban lévő gyümölcsök részhez, ha viszek fel egy új gyümölcsöt új adagszámmal az nekem nem lesz automatikusan kiválasztható sehol sem, és a params munkalapon sem jelenik meg.

                                  Verax amit küldtél az nagyon tetszik 😀 kellet egy kis idő mire a funkciók nagyjára rájöttem hogyan is kell kezelni de nagyon jónak tűnik így első blikkre, gyakorlatban persze az idő mondaná meg számunkra mennyire lehet hasznos. Megpróbálkoznék csinálni egy hasonlót én is, esetleg tudsz mondani egy olyan oldalt ahol a makro-t tanítanak az alapokról? 😀

                                  A sok szintű érvényesítési lista fájl-al viszont van valami, amikor megpróbálom megnyitni hibát jelez a javítása pedig el is rontja.

                                  Üdv,
                                  Gergő

                                  #10487
                                  horvimi
                                  Adminisztrátor

                                    Szia!

                                    Én csak a kétszintű listával foglalkoztam, ahogy írtam is. Egy kis munka maradjon neked is 🙂
                                    Ha az első lapon a táblázat utolsó sorának utolsó cellájára kattintasz, és nyomsz egy TAB-ot, akkor nyit egy új sort.
                                    Az elején választhatsz a meglévőkből a listából, de be is írhatsz egy újat, mert a szabályt csak figyelmeztetésre állítottam.

                                    ha új gyümölcsfajtát írsz be, az meg fog jelenni a params lap első oszlopában, és a C oszloptól induló fejlécben is.
                                    Ami nem automatikus, hogy a C2-től vízszintesen futó képletet kézzel kell kiterjeszteni az új tételre, hogy hozza a hozzá tartozó adagszámokat.
                                    Ezek aztán már választható elemként megjelennek a második lapon.

                                    Ez ennyit tud.

                                    Imre

                                    #10492
                                    verax
                                    Felhasználó

                                      Sziasztok! Szia Gergő!
                                      15-én 20:10-kor kérdezted, hogy van-e közzétett videó a több szintű érvényesítési lista készítés általam sugallt más módon való megvalósításáról. Eddig nem találtam. Nem állítom, hogy nincs. Mivel megüzented, hogy valami baj van a küldött fájllal, ezért most leírom a teendőket lépésről lépésre.

                                      Jelöld ki a „Menülépcső” munkalapot!
                                      Jelöld ki az „A” oszlopot!
                                      Adj nevet a kijelölt tartománynak! Írd a Név mezőbe: Forrás (Más nevet is adhatsz, csak következetesen használd a későbbiekben.)
                                      Jelöld ki a „B” oszlopot!
                                      Adj nevet a kijelölt tartománynak! Írd a Név mezőbe: Eredmény
                                      Jelöld ki a „B1:B7” tartományt!
                                      Adj nevet a kijelölt tartománynak! Írd a Név mezőbe: A_szint

                                      Jelöld ki a „Lenyílók” munkalapot!
                                      Jelöld ki a „B2” cellát!
                                      Nyisd meg a Névkezelőt! (Ctrl+F3)
                                      Hozz létre egy új nevet! Kattints az „Új …” feliratú gombra!
                                      {Név: Lista_eleje;
                                      Hivatkozás: =HOL.VAN(Lenyílók!A2;Forrás;0)}
                                      Kattints az „OK” gombra!
                                      Hozz létre még egy új nevet! Kattints az „Új …” feliratú gombra!
                                      {Név: Lista_vége;
                                      Hivatkozás: =DARABTELI(Forrás;Lenyílók!A2)+Lista_eleje-1}
                                      Kattints az „OK” gombra!

                                      Jelöld ki az „A2” cellát és állíts be rá érvényesítést!
                                      {Megengedve: Lista;
                                      Üres cellák mellőzése: Bejelölve;
                                      Legördülő lista: Bejelölve;
                                      Forrás: =A_szint}
                                      Jelöld ki a „B2” cellát és állíts be rá érvényesítést!
                                      {Megengedve: Lista;
                                      Üres cellák mellőzése: Bejelölve;
                                      Legördülő lista: Bejelölve;
                                      Forrás: =INDEX(Eredmény;Lista_eleje):INDEX(Eredmény;Lista_vége)}

                                      Állítsd be a „C2:D2” tartományra is a „B2” cellára beállított érvényesítést!

                                      Jelöld ki a „B2” cellát!
                                      Jobb alsó sarkánál fogva húzd át a „D2” celláig!
                                      vagy
                                      Jelöld ki a „B2:D2” tartományt!
                                      Használd a jobbra kitölt (Ctrl+J) gyorsbillentyűket!
                                      vagy
                                      Egyszerűen használd a Másolás (Ctrl+C) és Beillesztés (Ctrl+V) parancsokat!

                                      üdv’
                                      verax

                                    17 bejegyzés megtekintése - 1-17 / 17
                                    • Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.