Hivatkozott Excel verzio: Excel 2007 Excel 2010 Excel 2013
Mostanában egyre gyakrabban lehet olvasni Excel témakörben is az un. Dashboard-okról. Magyarul „irányítópult„-nak szokták fordítani, ha egyáltalán lefordítják.
Mi az a DASHBOARD?
Sokat gondolkoztam azon, hogy egy mondatos definícióban hogy lehetne megfogalmazni. Végül is meg lehetne, de inkább mégis másként döntöttem. Annyi helyen lehet találkozni a kifejezéssel, és annyiféle szituációban használják (sokszor szerintem tévesen, vagy kissé nagyzolva), hogy inkább megpróbálom több mondatban körülírni.
Adott egy táblázatos adatforrás. Fejléc, adatrekordok, szokásos dolog. Ha a táblázat adataiból összesítő jelentést vagy jelentéseket (képlet vagy PIVOT), illetve grafikont vagy grafikonokat szoktunk készíteni. Ha ezekből valamilyen további szűrési/egyszerűsítési módszerrel kiemeljük a számunkra legfontosabb, un. kulcs információkat, máris kész a Dashboard, ami tulajdonképpen egy állapotjelentés, és döntések segítéséhez használhatjuk.
Nézzük egy mondatban:
A Dashboard kulcs információk egyszerű megjelenítése, amit segít a felhasználónak gyorsan, helyes döntéseket hoznia.
Egy Dashboard általában
- Kis méretű (legjobb, ha egy képernyőre kifér)
- Informatív, fókuszál a felhasználó számára legfontosabb információkra
- Táblázatos és/vagy grafikus megjelenítésű
Interaktív Dashboard
A felhasználó a fenti ábra szerint az összesítési szempontokat vagy/és a szűrést interaktív vezérlőkön keresztül beállíthatja, így szabályozva, hogy mit szeretne látni. (legördülő menük, nyomógombok, rádiógombok vagy checkbox-ok, stb.)
A modell úgy működik, hogy dinamikusan leköveti a felhasználó által végzett szűrési beállításokat. A követést egyszerűbb esetben az Excel által nyújtott lehetőségeken keresztül végzi (Munkalap függvények, Pivot eszközök).
Nagyon hamar elérkezhetünk azonban oda, hogy a Dashboard mögött masszív VBA program működik, és az végzi az összesítés-szűrés-megjelenítés feladatot.
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.